maanantai 15. elokuuta 2016

Miltä masennus/ahdistus tuntuu?

Masennus eli depressio on yleinen sairaus, josta kärsii jossain vaiheessa elämäänsä viidesosa suomalaisista. Masennukseen liittyviä riskitekijöitä on monia, sekä perinnöllisiä, että ympäristötekijöitä. Itsetuntovaikeudet, stressaavat elämäntapahtumat, yksinäisyys, lapsuuden aikaiset traumat, alkoholin, tupakan ja huumeiden käyttö sekä tietyt persoonallisuuden piirteet saattavat altistaa masennukselle.

Syy miksi mulla on masennus tai mistä se on lähteny, ei tiedetä. Se vaivaa mua lähes joka päivä ja se näkyy suurimmaks osaks siten, että olen laiska ja alakuloinen. Masennus vaikeuttaa asioiden päättämistä ja ylipäätään kaiken aloittamista. Mulle on suuri kynnys aloittaa ihan mitä vaan. Oon joskus ollut itsetuhoinen masennuksen takia, mutta nyt oon onnistunu olemaan satuttamatta itteeni.


Ahdistuneisuushäiriöllä tarkoitetaan pitkäkestoista, tilanteeseen nähden liiallista ja selvästi normaalia arkea haittaavaa ahdistusta. Ahdistuneisuushäiriöstä kärsivä on jatkuvasti huolissaan jokapäiväisistä asioista sekä tulevaisuuden tapahtumista. Ahdistuneisuushäiriön keskeisiä oireita ovat mieltä hallitsevat ahdistuneisuus, jännittyneisyys ja pelko.


Ahdistuneisuus on aivan uusi juttu mulle ja se on alkanut vasta tänä vuonna. Sen tunnistaa siitä, että kouluun lähteminen on vaikeaa, koska tiedän siellä olevan todella paljon tuntemattomia ihmisiä, jotka kattoo mua koko ajan. Bussitkin on jotain aivan järkyttävää taikka pienet kaupat. Ahtaissa tiloissa jossa tuntemattomat ihmiset on tosi lähellä mua, on sama asia kuin joku kuristais mua. Ahdistus siis mulla tuntuu kuristamiselle, oksettavalle, huimaavalle, kuumalle ja myöskin sydäntä hakkaavalle. Se vaikeuttaa tosi paljon, sillä menen joka päivä kouluun bussilla, koska sinne on liian pitkä matka kävellen tai pyörällä.


Tavallaan on tosi vaikeaa kertoa miltä masennus tai ahdistus tuntuu, mutta sen osaan sanoa, että hyvälle se ei tunnu. Varmasti jokainen tietää mitä minä tarkotan näillä esimerkeillä, joilla on myös masennus ja/tai ahdistuneisuushäiriö.


2 kommenttia:

  1. Voisinko tulla jutteleen sulle jossai? Mun olo on ihan kauhee ja en voi jutella kenellekkään. Kuraattoria oon kokeillu mutta en voi luottaa siihen. Anteeksi ku kysyn,ymmärrän jos et halua jutella. Kiitos postauksesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muuten kyllä tosi mielellään, mutta en vain tiedä missä

      Poista